Rotron طرحی برگزیده از طراحی ایرانی


شبنم یزدان پناه دانشجوی مقطع ارشد طراحی صنعتی دانشگاه تهران که مقطع کارشناسی خودش رو در دانشگاه هنر اصفهان گذرونده و از قدیمی ترین همکاران سایت طراحی صنعتی تبریزه، طرحی رو ارائه کرده که توی مسابقه بین المللی A Design Award برنده جایزه نقره شده. توضیح کامل رو از زبان خودش بخونیم:


شبنم یزدان پناه:

        در طراحی ساعت Rotron از سبک طراحی فیلم سینمایی  Tron(Legacy) در ژانر علمی تخیلی، محصول سال 2010 الهام گرفته شده است. طراحی بکارگرفته شده در این فیلم تا حدی تاثیرگذار بوده است که در سال 2011 منجر به فعالیت جمعی از طراحان صنعتی در زمینه طراحی محصولات بر پایه این سبک طراحی و برپایی نمایشگاهی در هفته دیزاین میلان شد و در پیرو آن تا امروزه محصولات متعددی در این سبک طراحی شده است.


        در همین راستا طراحی محصولاتی شخصی برای مخاطبان این سبک و علاقه مندان این نوع دیزاین، که امروزه در حال شناخته شدن در حد وسیع تری هست خالی است. محصولاتی مثل ساعت مچی طراحی شده بر اساس این سبک.

فرم های دیسکی، افکت های نوری، فرم های مینیمال، نورهای آبی رنگ، متریال های براق و یکدست از ویژگی های سبکی Tron  است که در طراحی این ساعت لحاظ شده است.


یکی از مهم ترین مسائل در طول روند این طراحی، ایجاد تعاملی متفاوت برای کاربر بود. تعاملی بسیار متفاوت تر از ساعت های  هوشمند سونی، سامسونگ، اپل و ... ساعتی با طرحی آینده نگرانه، که ما این حالت آینده نگرانه را در نوع استفاده از محصول و تعامل کاربر لحاظ کردیم. ایجاد رفتاری که برای او تداعی کننده عملکردهای بازیگران دنیای Tron  است. استفاده از دیسک ها، چرخش ها و ایجاد بازی های صوتی و نوری در فضا.


        در این ساعت، اسکرین جزیی از بدنه محسوب شده و در صورت خاموش بودن در امتداد بند ساعت دیده می شود و یکدستی دلنشینی را در فرم کلی ساعت ایجاد می کند. 


        تنظیمات ساعت و دسترسی به منوها با حذف دکمه و دیتیل های مختلف، و تنها از طریق چرخاندن فرم دیسکی صفحه رویی ساعت ممکن می شود و اطلاعات مربوطه بر روی صفحه پروجکت می شود. با اینکار از پیچیدگی در استفاده از دکمه ها و تنظیمات ساعت کاسته شده است و به روش کاملا مینیمال و ساده و صرفا با یک حرکت چرخشی استفاده از تمامی قابلیت ها میسر میشود. قابلیت هایی اعم از نمایش ساعت، تاریخ، تنظیم زنگ ساعت، ضبط و پخش صدا و حلقه نوری به عنوان چراغ قوه با قابلیت تنظیم شدت نور.


        ابعاد در نظر گرفته شده، برابر با 22 سانتی متر (طول بند ساعت) و ابعاد صفحه ای برابر با 42*42 میلی متر است که اندازه ای مناسب با اکثر مچ های خانم ها و آقایان است  و امروزه بیشتر ساعت های مچی با چنین ابعاد صفحه ای ارائه می شوند.


پروفایل شبنم در سایت مسابقه


صفحه اختصاصی طرح Rotron


سایت طراحی صنعتی تبریز این موفقیت را به شبنم یزدان‌پناه و جامعه طراحان ایرانی تبریک می گوید.

نظرات 1 + ارسال نظر
النا 26 فروردین 1394 ساعت 09:41

تبریک می گم ، بسیار عالی :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد