آرمان امامی و سه جایزه رددات در یک دوره



  

   مصاحبه سایت رددات با آرمان امامی


رددات: آقای امامی در سال 2009 طرح مفهومی شما با عنوان "کیلیپس ِ یو اس بی" برنده بهترین ِ بهترین ها از جوایز مفهومی رد دات شد و اندک زمانی بعد به تولید انبوه رسید. چگونه این امر به این سرعت میسر شد و  تا چه حد، فکر میکنید بردن جایزه ای در رد دات به این موفقیت کمک کرد؟
آرمان امامی: ما قبل از دریافت اولین تقدیرها با تولید کنندگان احتمالی در ارتباط بودیم این جایزه از جوایز رد دات هم البته، راه را برای ما و سرمایه گزاران ِ متقاعد شده هموار کرد. این شاهدی بر اهمیت چنین رقابت ها، و نقش آنها در بازاریابی و تحقق ایده هاست. ارزیابی بی طرفانه و واقعی از طرف داوران ِ خبره، تاییدی است هدف دار که قطعاً ارزش بیشتری،از تفسیرهای شخصی دارد.


                          


رددات: چگونه ایده این طرح به ذهنتان خطور کرد؟

آرمان امامی: شما بهترین ایده ها را هنگامی می گیرید که بعد از شناسایی مشکلات در زندگی روزمره، به جای چشم پوشی از آنها، به جستجوی راه حلی برایشان باشید. من میخواستم ویدیویی طولانی تر به دوست دخترم  برای تولدش بفرستم. فایل آنقدر بزرگ بود که نتوانستم از طریق ایمیل این کار را انجام دهم. و فرستادن یک یو اس بی در یک پاکت نامه خالی را هم مناسب ندیدم. ایده اتصال یک یو اس بی به کارت تبریک بعدا به ذهنم آمد. این کل آغاز ماجرا، در آخر هفته ای به هنگام صرف صبحانه بود


رددات: اما داستان موفقیت های شما به اینجا ختم نمیشود. شما فلش مموری تولید شده ای را امسال وارد مسابقه طراحی محصول رد دات کردید و یک بار دیگر موفق به جلب نظر هیئت داوران شدید. و دوباره جایزه بهترین ِ بهترین ها را برای کیفیت طراحی دریافت کردید. دریافت این جایزه چه معنی برای شما دارد؟

آرمان امامی: از دیدگاه من رد دات یکی از معتبرترین جوایزی است که شما به عنوان یک طراح محصول میتوانید دریافت کنید. اما اگر شما دوبار پشت سر هم برای یک پروژه موفق به دریافت آن شوید پس مثل داشتن عید پاک و کریسمس در یک روز خواهد بود .و البته این احساس و دستاورد بزرگی است.


رددات: با چه چالش های ویژه ای در تولید این محصول مواجه بودید؟

آرمان امامی: مسلما راه های بسیاری برای اتصال یک دستگاه ذخیره سازی داده ها به یک قطعه کاغذ وجود دارد. راه حل باید ساده می بود. ما به عمد، برعلیه هر نوع فرم پیچیده ای تصمیم گرفتیم. این به منظور کاهش هزینه های تولید و در عین حال، تولید مجموعه ای سازگار، با محیط زیست انجام شد. روی هم رفته محصول باید در عین سادگی برای استفاده های روزانه مناسب می بود.و این چالش بود.


رددات: امروزه دیگر استودیو های طراحی توانایی انتظار کشیدن برای سفارش مشتری را ندارند. بلکه باید با رویکردی فعال، و برای تضمین پروژه های خود، با پیشنهادات و طرح های خود به سراغ مشتریان احتمالی بروند. به نظر شما چه فاکتورهایی در این زمینه مهم هستند؟

آرمان امامی: حتی خلاق ترین و زیباترین طرح ها شکست می خورند اگر نیاز بازار را براورده نکنند یا به لحاظ اقتصادی قابل تولید نباشند. بنابراین ما باید کارافرین های دیگر را در این که راه حل های مبتکرانه ما مزیتی رقابتی است، متقاعد کنیم. البته که یک ایده خوب، نیاز به متقاعد کردن نمی خواهد. اما فاکتورهای مهم دیگری هم هستند که نقش بزرگی ایفا میکنند. و آن شامل منابع و نتایج خوب در رقابت های بین المللی است. و این نشان می دهد که نظرات مستقل از جریان های حرفه ای، به همین ترتیب، مهم هستند.


رددات: فلسفه طراحی شما چیست؟

آرمان امامی: به عنوان طراحان ما باید در برابر محیط زیست احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم. باید از اقلام یکبار مصرف دور شده و بر کیفیت به عنوان جایگزینی برای کمیت تمرکز کنیم _ و این نه بخاطر مواد جدید و یا کنترل کیفت باید انجام شود. باید در مورد خیلی چیزها تجدید نظر کنیم و راه حل های جدیدتری بیابیم. با این وجود تا جایی که در طراحی مطرح است من طرفدار کاهش و سادگی هستم. متاسفانه تمایل به بیش طراحی وجود دارد. طراحی مثل آهنگسازی است. فقط از طریق ترکیب ملودی وارِ فرم ها، رنگ ها وشکل بساوشیِ آن میتوانیم توازنی هارمونیک ایجاد کنیم و به محصول روح و شخصیت ببخشیم.   


اطلاعات بیشتر:

آژانس طراحی امامی

مصاحبه در سایت رددات

جایزه طراحی محصول رددات 2010


..................................................................................................................................................................................................................................................


عنوان طرح: Art Detector

برنده جایزه طراحی مفهومی رددات 2011 در دسته "محل کار"

reddot design award, design concept 2011, workplace



ردیاب هنری ابزاری برای طراحان گرافیک است.که توانایی تشخیص نوع فونت و اندازه و همچنین رنگ آن را داراست.تشخیص طرح حروف همیشه آسان نیست. البته فونت های مشهور و قابل شناسایی بسیاراند.ولی فونت های گمنام و بیشمار دیگری هم هستند که بازشناسی آنها از همدیگر بسیار سخت است.
ردیاب هنری ابزاری برای تشخیص فونت و رنگ برای طراحان گرافیک بوده، که دارای اسکنری در دل خود است. وقتی دستگاه فعال شده و به متن و یا صفحه ای نزدیک میشود. برنامه اطلاعات ذخیره شده توسط اسکنر را مش بندی، آنالیز و با اطلاعات موجود مقایسه میکند و فونت و اندازه محتمل (و یا مشابه) راتعین میکند.
دستگاه همچنین میتواند در تجزیه و تحلیل و ثبت داده های مربوط به رنگ استفاده شود. چگونگی کار، مشابه روند آن در تشخیص نوع فونت است. بعد از این که ردیاب به سمت فضای مورد نظر گرفته شد. داده های مربوط به رنگ مشخص شده و معادل آنها در قالب های معمول از قبیلCMYK  و HKS یا پنتون تعیین میگردد. همچنین امکان ادغام قابلیت های دیگری مثل کالیبراسیون صفحه هم وجود دارد.
فرم ساده و ارگانیک دستگاه باعث تحریک کاربر، برای لمس آن است. وسطح فرو رفته آن مانع از خراش و سایش آن خواهد شد.

در سایت رددات


..................................................................................................................................................................................................................................................


عنوان طرح:Loopo

برنده جایزه طراحی مفهومی رددات 2011 در دسته "محل کار"

reddot design award, design concept 2011, workplace



لووپو یک فلش مموری با فرمی کارامد است که دارای یک حلقه در بدنه و یک اهرم روی آن میباشد. و قابلیت اتصال سریع و آسان بر هر چیز دیگری را داراست.
حامل های اطلاعاتی و بالاتر از همه فلش مموری ها، هر روزه با ظرفیتی بالاتر و اندازه ای کوچکتر عرضه میشوند. و این پیدا کردنشان را در کیفها، سخت تر میکند. حتی ممکن است آنها هنگام حمل و نقل گم شوند. یک راه حل عملی برای حل این مشکل اتصال این فلش مموری ها به اشیای دیگر، مثل جا کلیدی هاست. لذا این عمل مستلزم یک زنجیر یا سیم اضافه دیگری است، که اتصال و انفصال این فلش ها را نه سریعتر و نه آسانتر می کند.
ویژگی لووپو در حلقه اتصالِ ساده آن با ساختمان فنری مجتمع، در جایگاه داخلی تمیز و زیبا ست که با فشار یک انگشت قابل اتصال و انفصال به اشیا دیگر است. فرم این فلش مموری به حداقل مورد نیاز کاهش داده شده و عمدا از جزییات تهی شده است. لووپو را میتوان از پلاستیک یا از فلز ساخت.
در سایت رددات


..................................................................................................................................................................................................................................................


عنوان طرح: Digipipe

برنده جایزه طراحی مفهومی رددات 2011 در دسته "سرگرمی"

reddot design award, design concept 2011, entertaiment



این سوت دیجیتالی برای ایجاد صحیح ِ صدای سازهای برنجی، هنگام تولید آنها از طریق رایانه، طراحی شده است. نرم افزارهای کثیری افراد را قادر به تولید موسیقی از طریق رایانه مینمایند. این برنامه ها از طریق صفحه کلید، ماوس یا نمایشگر لمسی کنترل میشوند. با این وجود، این لوازم برای بازتولید صدای سازهای برنجی ازقبیل ترومپت یا ساکسیفون مناسب نیستند. این بخاطر نحوه کنترل این سازها، با شدت و مدت ِ د َم، و با حرکت انگشتان روی آنهاست.
دیجی پیپ یک سوت دیجیتالی برای افزودن د َم، به گزینه های تولید صدای دیجیتال است. حـِسگرهایی در پشت دهانه آن وجود دارند که به صورت مکانیکی مدت و شدت د َم را اندازگیری میکنند. و این اطلاعات به داده های الکترونیکی تبدیل گشته و از طریق اشعه مادون قرمز و یا بلوتوث به رایانه و یا آلات دیجیتالی موسیقی دیگری انتقال می یابند. قابلیت استفاده از ورودهای صفحه کلید یا نمایشگر لمسی به صورت همزمان وجود دارد.
این دستگاه قابل استفاده در جهت اهداف دیگری هم میباشد – برای مثال، یاری رساننده به اشخاصی با معلولیت شدید از طریق کنترل صندلی چرخدار.

در سایت رددات


..................................................................................................................................................................................................................................................


سایت طراحی صنعتی تبریز، این موفقیت را به آرمان امامی، آژانس طراحی امامی و جامعه طراحان تبریک می گوید.


ترجمه: محمد راد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد